Blog

4 must-do tips voor de perfecte domeinnaam

Uit onderzoek blijkt dat 3 van de 10 webwinkels binnen België al kansloos is voordat ze beginnen in verband met het kiezen van een verkeerde domeinnaam. Daarom is het belangrijk om een domeincheck goed voor te bereiden.

Het is dus belangrijk dat het registreren van een goede domeinnaam veel invloed heeft op het behalen van succes of niet. De online vindbaarheid en resultaten in de zoekmachines staan namelijk in verband met je gekozen domeinnaam.

Een snelle domeincheck en registratie kan dus een slimme zet zijn, maar ook weer niet. Het ligt eraan in wat voor situatie je zit. Voor een goed idee is het zeker mogelijk maar voor een webwinkel of iets dergelijks is dit een ander verhaal. Daarom beschrijven we in dit artikel de 4 belangrijkste tips om een goede domeinnaam te bemachtigen.

Tip 1: Maak het makkelijk voor bezoekers

Het internet is snel en dat is de gebruiker dus ook. Daarom ergeren mensen zich eraan als ze moeite moeten doen om iets te vinden op het internet. Dit kost namelijk tijd en daardoor haken de gebruikers af. Daarom is het belangrijk een domeinnaam te kiezen die logisch en simpel is. Een onhandige of lange domeinnaam veroorzaakt vaak verwarring en afhakers.

De volgende websites zijn als een goed voorbeeld te beschouwen:

• Coolblue.be
• Beslist.nl
• Marktplaats.nl
• Bol.com

Deze domeinnamen hebben allemaal maar 2 lettergrepen. De lettergrepen zijn kort en dat zorgt ervoor dat je ze niet snel vergeet. Daarnaast is het ook snel in te typen op zowel Google als in je internetbrowser.

Uiteraard zijn er ook voorbeelden van erg slechte en lange domeinnamen. Deze staan hieronder opgesteld.

• Penisland.net = pen island
• Whorepresent.com = Who represent
• Therapistfinder.com = therapist finder

Nu is het ook weer niet zo dat je automatisch succes behaalt wanneer je een goede domeinnaam hebt weten te bemachtigen. Bovenstaande bedrijven zijn ook succesvol maar de domeinnaam is niet de beste.

Mainpoint: Houdt het simpel voor bezoekers en zorg dat ze het makkelijk kunnen blijven onthouden.

Tip 2: Hou het relevant voor je bedrijf

Je website heeft meestal maar één toegangspunt en dat is je domeinnaam. Je domeinnaam is dus het visitekaartje van je website maar ook van je bedrijf. Wanneer je zelf een visitekaartje maakt zet je alle relevante informatie voor je contacten, klanten en potentiële klanten er op zodat ze er snel en makkelijk bij kunnen. Zo is het ook met de domeinnaam van een website.

De domeinnaam vertegenwoordigd dus je bedrijf en is het online visitekaartje van je bedrijf. De naam moet dus relevant zijn voor wat er aangeboden wordt. Of dit nu een product of een dienst is.

Stel je verkoopt campingstoelen. Dan zou campingstoelen.be de perfecte domeinnaam zijn. Mocht je nu ook tenten, gasflessen en slaapmatjes verkopen, dan is de domeinnaam campingartikelen.be meer relevant. Het is dus belangrijk om een domeinnaam te vinden die je product- of dienst-aanbod goed weet te omschrijven.

Mocht je eigenaar zijn van het merk dan is het registreren van je merk als domeinnaam slim maar het voegt helaas wel minder toe aan je resultaten binnen de zoekmachines. Als nieuwe online-ondernemer heb je vaak nog geen grote naamsbekendheid en daarom zal een merknaam die ze niet kennen niet erg aantrekken.

Mocht je offline al wel een grote naamsbekendheid hebben opgebouwd, dan is het goed om wel een merknaam te kiezen als domeinnaam.

Tip 3: Optimaliseer voor Google

Google kan zowel je beste vriend als je grootste vijand zijn. Daarom is het belangrijk om er goed mee om te gaan. Het overgrote gedeelte van het verkeer wat naar je website komt, is afkomstig van Google. Daarom is Google één van je beste vrienden op het internet.

Wanneer je hoog in Google staat en een webshop hebt die veel relevante zoekwoorden beheert waardoor je veel bezoekers verkrijgt, dan verkoop je meer en heb je uiteindelijk een succesvolle online business.

Behandel Google daarom goed en steek er veel tijd en energie in. Ook de domeinnaam is hiervoor erg essentieel. Google weegt de domeinnaam als 1 van de belangrijkste factoren van de 200 ranking factoren die ze hebben. Het algoritme is zo ingesteld dat een makkelijke domeinnaam automatisch hoger komt te staan dan een moeilijke domeinnaam.

Onderstaand zie je een goed voorbeeld voor het zoekresultaat ‘kabel iPhone’. Hier kun je zien hoe essentieel de domeinnaam is:

Wanneer je laag staat in Google kan de domeinnaam veranderen een goede eerste stap zijn om je positie te verbeteren. Voordat je een domeincheck doet is het handig om te kijken hoeveel er naar een bepaald keyword wordt gezocht. Het is handig om je domeinnaam daarop af te stemmen. Een goede tool hiervoor is de Keyword tool van Google zelf.

Tip 4: Kies de juiste domeinextensie

Wanneer je een aantal goede opties hebt gekozen voor de domeincheck is het handig om nog even te kijken hoe het met de domeinextensie zit. Het is belangrijk iets te kiezen wat goed werkt. Denk hierbij aan .be, .nl, .eu, .com of .net. Wellicht kan het ook iets heel anders zijn.

Een domeinextensie kan van alles zijn. Je kan het laten afhangen van de volgende categorieën:

1. Locatie
2. Soort organisatie
3. Soort dienst / product

Bij ons heb je trouwens keuze uit 50+ domeinextensies waaruit je kan kiezen!

Locatie

Vrijwel de meeste domeinextensies zijn afkomstig van landen. Denk hier aan .be of .nl. Wanneer je naar Duitsland gaat is dit .de en in Frankrijk .fr. In België zou .be dus een logische keuze zijn wanneer je bedrijf ook alleen nationaal actief is. Wanneer je in Europa handelt kun je ook .eu kiezen of .com. Je kunt het ook kleiner betrekken. Wanneer je alleen in Vlaanderen of Gent actief bent, zou je ook .vlaanderen of .gent kunnen kiezen om creatief te zijn.

Soort organisatie

Wanneer je bedrijf een specifieke organisatievorm heeft kan je ook kiezen om een domeinextensie te nemen die refereert naar het type organisatie. Dat wordt vaak gedaan met non-profit organisaties zoals .org. Grote organisaties met meerdere bedrijven gebruiken vaak .net en bedrijven die alleen informatie verstrekken zijn herkenbaar aan .info. De meest bekende extensie is de .com wat staat voor de company extensie. Deze wordt wereldwijd gebruikt.

Soort dienst / product

Sinds kort zijn er nieuwe domeinextensies uitgebracht die een bepaald product of een dienst aangeven. Deze worden nog niet heel erg veel gebruikt maar de verwachting is dat dit snel zal gaan oplopen. Wanneer je een bepaalde dienst of product verkoopt en je bent hier de enige in. Dan is dit zeker iets voor jou!

Doe de domeincheck & maak je keuze

Wanneer je de domeincheck wilt gaan doen zal je merken dat veel van je gekozen domeinnamen al bestaan. Kijk dan altijd even naar de alternatieve extensies die er worden getoond. Mocht er geen andere optie op zitten maar je wilt de domeinnaam wel hebben. Dan zijn er 2 mogelijkheden:

1. De domeinnaam overkopen van de bestaande eigenaar.
Veel bedrijven zijn eerder al erg slim geweest en hebben veel bruikbare domeinnamen opgekocht en er verder niets mee gedaan. Ze wachten er alleen op om weer verkocht te worden. De vraagprijzen voor deze namen variëren tussen de 100 en 10.000+ euro. Het moet je dus wel wat waard zijn…

2. Op een vrijkomende domeinnaam bieden.
Er zijn domeinnaam veilingen waar domeinnamen die verlopen en vrijkomen geveild worden. Deze kun je ook regelmatig raadplegen om te kijken of jouw gewenste domeinnaam hier tussen zit.

Gepost op 18/01/2018
Tags: , , ,

Copyright © 2019 - SWX.be - Alle Rechten Voorbehouden.