Blog - SWX.be

Blog

Nieuwe gebruiksvoorwaarden voor domeinnamen met .be

Eigenaren van een .be domeinnaam ontvangen binnenkort een email van de beheerder DNS Belgium over de wijzigingen in de voorwaarden. We leggen je graag uit wat de wijzigingen in de gebruikersvoorwaarden zijn en wat je moet doen.

De EU wetgeving over de verordening va gegevensbescherming is op 28 mei 2018 van kracht gegaan. De General Data Protection Reglulation (GDPR) is ingesteld op de privacy van Europese burgers beter te beschermen door de voorwaarden over persoonlijke gegevens in databestanden onder strenge regels te stellen.

Bedrijven en organisaties moeten zich houden aan de wetgeving die is opgesteld en maatregelen nemen die conform zijn aan de nieuwe wet.

Domeinbeheerder DNS Belgium past zijn voorwaarden aan

Het bedrijf in België dat de .be domeinen beheert past zijn gebruiksvoorwaarden aan. Zij beheerde het adressenbestand met alle gegevens van .be domein eigenaren. In de voorwaarden van DNS Belgium staat nu duidelijk uitgelegd wat het bedrijf aan informatie heeft en gebruikt.

De rechten van de domein eigenaren worden ook beter uitgelegd in de overeenkomst.

Binnenkort zullen alle domein eigenaren met een .be domein ingelicht worden over de veranderingen via een korte e-mail met uitleg over de gebruiksvoorwaarden. Zo weet iedere domeinbeheerder wat de aanpassingen zijn en wat zijn rechten zijn.

Het doel van de aanpassing van de GDPR

De GDPR heeft tot doel de gegevensverwerking transparanter te maken en de betrokkenen meer controle te geven over de manier waarop hun gegevens worden verwerkt.

Onder de GDPR hebben individuen het recht om te worden verwijderd, wat betekent dat ze kunnen verzoeken dat een organisatie permanent al hun gegevens verwijdert, inclusief webrecords.

Financiële implicaties voor het niet naleven van de wet zullen ook veel groter zijn onder de AVG. Niet-conforme bedrijven zullen een boete moeten betalen van hetzij vier procent van hun jaaromzet hetzij € 20 miljoen, afhankelijk van welke van beide het grootst is.

Waar is de nieuwe wetgeving op van toepassing?

Het domein van de GDPR-impact reikt veel verder dan de EU; de AVGB is van toepassing op alle buitenlandse en binnenlandse bedrijven die persoonlijke gegevens van EU-burgers bevatten, of dit nu klanten, werknemers of andere belanghebbenden zijn.

Ondanks de strenge eisen van de GDPR, en minder dan zes maanden om zich voor te bereiden op de nieuwe verordening, kunnen organisaties vele voordelen vinden naarmate zij zich aan de regels houden.

Hier zijn slechts enkele van de extra voordelen om GDPR-compliant te worden:

1) Meer consumentenvertrouwen

GDPR naleving zal klanten bewijzen dat je organisatie een goede bewaarder van gegevens is. Deze nieuwe wetgeving schrijft voor dat elke organisatie een functionaris voor gegevensbescherming (DPO) heeft, samen met regelmatige audits van gegevensverwerkingsactiviteiten.

Bovendien zal je organisatie moeten voldoen aan een reeks gegevensbeschermingsbeginselen onder de AVG, waarbij ervoor wordt gezorgd dat het noodzakelijke kader aanwezig is om de persoonlijk identificeerbare informatie van betrokkenen veilig te stellen.

Het afgelopen jaar hebben aanvallen op bedrijven als Wonga en Equifax de indruk dat de gevolgen van een datalek rampzalig kunnen zijn voor je merkwaarde, waarbij klantenverlies enorm is en kosten stijgen voor getroffen bedrijven.

De voorgestelde beveiligingspraktijken van de GDPR zullen de reputatie van je merk versterken en klanten laten zien dat je over een robuust systeem voor gegevensbeheer beschikt.

2) Verbeterde gegevensbeveiliging

Cyber ​​Security-inbreuken dreigen als een grote bedreiging voor ondernemingen in het VK, met 68 procent van de grote bedrijven in het Verenigd Koninkrijk die een cyberaanval hebben ondervonden, volgens de Cyber ​​Security Breaks-enquête 2017.

Met de schaal en verfijning van deze aanvallen die elke dag groter worden, het hebben van een GDPR-compliant raamwerk zal je cyberbeveiligingspraktijken uitbreiden.

De GDPR geeft opdracht voor het gebruik van privileged en identity access management om slechts een paar professionals toegang te geven tot kritieke gegevens in je organisatie, zodat gegevens niet in verkeerde handen vallen.

Bovendien moet je organisatie volgens de AVG een schending binnen 72 uur na het optreden ervan melden. De naleving van de GDRP legt de basis voor een betere gegevensbeveiliging.

3) Lagere kosten voor gegevensonderhoud

Als je je aan de GDPR houdt, kan je organisatie kosten besparen door je te vragen om alle gegevensinventarisatiesoftware en oudere toepassingen die niet langer relevant zijn voor je bedrijf stop te zetten. Door het mandaat van de GDPR te volgen om je gegevensinventaris up-to-date te houden, kunt je de kosten van het opslaan van gegevens aanzienlijk verminderen door informatie te consolideren die in silo’s aanwezig is of in inconsistente indelingen is opgeslagen.

Je organisatie zal ook worden bevrijd van kosten voor gegevensbeheer, die anders zouden zijn gemaakt in de vorm van manuren en onderhoud van infrastructuur.

Een ander kostenvoordeel van de GDPR is dat je organisatie effectiever in contact kan komen met klanten. De communicatie zal meer gepersonaliseerd zijn vanwege de gedetailleerdheid van de verzamelde informatie, waardoor je de verzonken kosten van het nastreven van ongeïnteresseerde consumenten bespaart.

4) Meer afstemming met zich ontwikkelende technologie

In het verlengde van GDPR-compliance zal je organisatie moeten streven naar verbetering van de beveiliging van haar netwerk, eindpunt en applicatie. Migreren naar de nieuwste technologieën – virtualisatie, cloud computing, BYOD en IoT – kan twee doelen dienen: een, waarmee je de groeiende vraag naar gegevens en twee efficiënter kunt beheren, waardoor je eindgebruikers verbeterde producten, services, en processen.

1. Krijgt iedereen informatie?

Een .be domein eigenaar krijgt een email van DNS Belgium met daarin alle informatie. Je krijgt dus geen email van ons zelf.

2. Wie krijgt een email?

Alle eigenaren van een .be domeinnaam krijgen een email. Zij staan in het bestand van DNS Belgium. Als je een domeinnaam va een reseller hebt verkregen dan zal de uiteindelijke eigenaar van de .be domeinnaan een email krijgen en niet de reseller.

3. Welke stappen moet je ondernemen als je een email krijgt?

In principe hoef je niets te doen. Je hoeft geen reactie op de email te geven. Lees de informatie over de nieuwe wetgeving, de nieuwe regels zorgen voor een verbetering dus dat is voordelig. Mocht je het niet eens zijn met de wijzigingen dan kun je natuurlijk besluiten om je domeinnaam op te zeggen.

4. Wat moet een reseller doen?

Resellers ontvangen geen informatie over domeinnamen die zij hebben verkocht. Je kunt als reseller wel je klanten op de hoogte brengen van de nieuwe voorwaarden en dat ze binnenkort meer informatie hierover zullen ontvangen.

Voor vragen over de nieuwe domein voorwaarden kun je contact opnemen met je DNS Belgium via [email protected].

Gepost op 28/05/2018
Tags: , , , , , ,

Hosting en SEO

SEO is ontzettend belangrijk nu internet voor veel mensen de ultieme informatiebron is. Er wordt echter ook ontzettend veel onzin over geschreven. Hoe zit het dan eigenlijk wél precies? Want voor veel mensen is het nog steeds een vaag begrip waarvan ze niet precies weten hoe het werkt.

En alsof dat nog niet genoeg is, wordt er ook nog eens regelmatig iets veranderd aan het zoekalgoritme waardoor SEO ook weer dient te veranderen. Hieronder wordt duidelijkheid geschept rondom SEO. Er wordt verteld wat het precies inhoudt en natuurlijk ook op welke wijze hosting invloed heeft op SEO.

Wat is SEO?

Letterlijk staat SEO voor ‘Search Engine Optimization’. Het gaat hierbij min of meer om de optimalisatie van je website met betrekking tot de vindbaarheid in de diverse zoekmachines waarvan Google uiteraard de voornaamste is.

Natuurlijk wil iedereen met zijn of haar website zo hoog mogelijk in Google komen bij bepaalde zoekopdrachten. Daarbij is het van belang om ook SEA te kennen. Dit betekent ‘Search Engine Advertising’. Daarbij betaal je de zoekmachine om hoog in de ranking terecht te komen. Deze betaalde zoekresultaten komen nog boven de normale zoekresultaten terecht.

Hoe scoor je hoog in Google?

Allereerst is het verstandig om iemand te zoeken waar je mee samen kunt werken op dit gebied. Daarbij is betrouwbaarheid een sleutelwoord. In de SEO branche zijn er ontzettend veel mensen en bedrijven die je heel erg veel beloven, maar uiteindelijk weinig tot geen resultaten boeken.

SEO is namelijk geen exacte wetenschap. Dat komt voornamelijk omdat Google weinig tot niets zegt over de wijze waarop men de volgorde van de zoekresultaten bepaalt. Hoewel je daar online veel informatie over vindt, klopt dat helaas lang niet allemaal.

De Google Webmaster Guidelines zijn wellicht de meest betrouwbare bronnen die je de juiste informatie kunnen verstrekken over de wijze waarop Google rankt.

Google werkt uiteraard vanuit het principe om de gebruikers zo gespecificeerd mogelijke resultaten te laten zien. Er wordt naar heel veel aspecten gekeken en op basis daarvan bepaalt de zoekmachine bij elke zoekopdracht welke websites er eerst worden weergegeven.

Daarbij is het vanzelfsprekend erg belangrijk waar de gebruikers, volgens Google zelf, het meeste aan hebben. Als ondernemer is het dus van belang om ervoor te zorgen dat Google jouw website vindt, begrijpt en vervolgens ook goed rankt. Dat is de essentie van SEO.

Hoe zorg je daar voor?

Er zijn een paar belangrijke aandachtspunten waarmee je ervoor zorgt dat je hoog in Google komt. Allereerst is inhoud daarbij het allerbelangrijkste. Hoe meer relevante inhoud op je website voor je doelgroep, hoe groter de kans dat je opgemerkt wordt door Google.

Zorg ook dat er vanaf andere websites naar jouw website wordt verwezen. Dat komt in principe van zelf als je maar een nuttige, informatieve site hebt. Verder dient je website ook op technisch gebied natuurlijk tot in de puntjes verzorgd te zijn.

Een correcte opbouw is belangrijk

De eerste vereiste om hoog in Google te komen is dat de website overzichtelijk en netjes is opgebouwd. Het werk van de websitebouwer maakt hierin het verschil. De pagina’s en CSS moeten overzichtelijk en leesbaar zijn en onnodige plug-ins dienen vermeden te worden.

Ook is het natuurlijk nodig om een geldige HTML-code te gebruiken. Fouten in de HTML-structuur zorgen ook veelvuldig voor problemen. Dit kun je eenvoudig checken met een W3C Validator.

Mobielvriendelijk

Bij het ontwikkelen van de website is het van belang om in je achterhoofd te houden dat steeds meer mensen gebruik maken van mobiel internet met hun smartphone of tablet. De website moet dan ook mobielvriendelijk zijn als je rekening met SEO wilt houden.

HTTPS

Een goede website loopt via HTTPS. Dit is een extra veiligheidsregel waarbij de verbinding tussen je website en bezoekers versleuteld wordt. Google meldt zelfs in haar eigen richtlijnen dat dit belangrijk voor ze is.

Daardoor kun je ervan uitgaan dat de zoekmachine actief rekening houdt met HTTPS wanneer ze de ranking bepalen. In hoeverre dat gebeurt weet niemand, maar het is verstandig om je website via HTTPS te laten lopen.

Snelheid

Aangezien Google voornamelijk websites bovenaan weergeeft waar de gebruiker daadwerkelijk iets aan heeft, wordt er bij het beoordelen van de SEO-score van je website ook gekeken naar de snelheid. Die is voor Google ontzettend belangrijk en daarom is het ook van belang om er voor te zorgen dat je website niet traag is.

Er zijn op internet verschillende speedtests te vinden waarmee je de snelheid van je website kunt meten.

IP-adres

Je IP-adres bepaalt de locatie van je website. Je kunt door middel van het IP-adres achterhalen waar een website gehost wordt. Hoewel nog nooit is bewezen dat Google met je IP-adres rekening houdt, denken veel mensen dat dit wél het geval is. Alleen al vanwege het feit dat de locatie van je website invloed heeft op de snelheid.

Overigens is het om die reden ook van belang dat je vooraf bepaalt vanuit welke locatie je de meeste bezoekers krijgt. Wanneer bijvoorbeeld een grote meerderheid van je bezoekers uit België of Nederland komt, kun je daar het beste ook je website hosten.

Samengevat: zorg dat je je website altijd vanuit een locatie runt die zo dicht mogelijk in de buurt van het merendeel van je bezoekers ligt. Je hebt trouwens geen uniek IP-adres per website nodig. Google maakt daar met de ranking geen onderscheid in.

Domeinnaam

Wanneer je een domeinnaam gaat kiezen, is het ook van belang om rekening te houden met je doelgroep. Als je jezelf bijvoorbeeld op België focust, is het niet meer dan logisch om een .be domeinnaam te kiezen.

Je kunt overigens ook meerdere domeinnamen voor dezelfde website gebruiken, waardoor je website in verschillende landen beschikbaar is. Uiteraard kun je dat ook automatisch koppelen aan de juiste taal.

SEO en website hosting

Hosting en SEO hebben zoals je ziet heel veel dingen met elkaar gemeen. Een goed hostingsbedrijf houdt op technisch vlak rekening met het feit dat je website hoog dient te scoren op SEO. Daarvoor zijn er gelukkig ook tal van technische hulpmiddelen beschikbaar en kun je natuurlijk ook samenwerken met het hostingsbedrijf om ervoor te zorgen dat je zo hoog mogelijk in de ranking van Google terecht komt.

Gepost op 04/05/2018
Tags: , , ,

De 4 doemscenario’s voor een website

Websites vormen vandaag de dag de kern van veel bedrijven en organisaties. Het is dan ook niet zo vreemd dat het tegenwoordig lastig is om een bedrijf of organisatie te vinden die nog geen website tot haar beschikking heeft. Wanneer je een website wilt gaan maken voor jezelf of voor je bedrijf dat je zojuist begonnen bent, komt daar in het begin best wat bij kijken.

Allereerst moet je bijvoorbeeld een domeinnaam bedenken en registreren wat tegelijkertijd het adres van je website is. Natuurlijk moet je ook naar een webhoster toe om een stukje web te reserveren waar de website op gebouwd kan worden. Dat kun je ook laten doen uiteraard. Bij een goed webhosting bedrijf krijg je overigens nog veel meer diensten aangeboden.

Veiligheid, snelheid en comfort

Probeer het eens te vergelijken met een huis waarin mensen wonen. Je bouwt natuurlijk geen huis omdat je het mooi vindt, maar om in te wonen. Als mens heb je bovendien bescherming tegen tal van dingen nodig om in leven te blijven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het weer. Je moet beschermd worden tegen warmte, koude en regen. Maar ook andere factoren zoals brand, dieren, en andere mensen kunnen je bedreigen.

Met een huis ben je zo goed mogelijk beschermd. Bovendien biedt een huis natuurlijk ook nog eens het nodige comfort. Wanneer je een goed hostingsbedrijf inhuurt, doet deze dat ook voor iemand die websites ontwikkelt. Een hostingsbedrijf zorgt voor comfort en veiligheid maar ook nog eens voor de snelheid van je website.

Helaas zijn er toch nog behoorlijk veel hosting providers die deze service niet aanbieden en geen beheer vinden op dat gebied. Daardoor ontstaan de meest irritante problemen waar heel veel ondernemers dagelijks mee te maken hebben. Deze problemen kunnen er indirect voor zorgen dat je als ondernemer klanten kwijt raakt en winst misloopt.

Hieronder worden de vier grootste doemscenario’s besproken die bij websites reëel zijn wanneer een hostingsbedrijf geen extra diensten verzorgt die voor de veiligheid en de snelheid van je website zorgen.

1. Je website is ineens niet meer bereikbaar

Het is misschien wel de nachtmerrie van iedere ondernemer waarbij de website cruciaal is voor zaken. Ineens staat de telefoon roodgloeiend omdat woedende klanten niet begrijpen waarom ze de website ineens niet meer kunnen bereiken.

De mailbox stroomt ook vol met mailtjes van dezelfde strekking. Bij een webshop kan dat ontzettend veel inkomsten kosten en ook andere ondernemers kunnen flink wat geld mislopen wanneer de website niet langer bereikbaar is.

Maar wat ga je dan precies doen? Als eerste bel je de bouwer van de website maar die geeft al vrij snel aan dat hij je niet kan helpen. Hij geeft je als advies mee om eens naar de provider te bellen.

Provider? De meeste mensen weten niet eens wat dat is, wie dat is en hoe ze hem of haar kunnen bereiken. En natuurlijk slaat de paniek toe als de website nog langer offline blijft. De boze telefoontjes stoppen immers niet en je blijft verlies leiden.

Na wat gezoek weet je wie de provider ofwel het hostingsbedrijf van je website is, maar die is dan weer ontzettend lastig te bereiken.

Via de telefoon sowieso niet en als je een email stuurt, krijg je een antwoord dat je zo snel mogelijk geholpen wordt. Het enige wat je echt kunt doen is afwachten tot de deskundigen tijd hebben gevonden om zich over je probleem te buigen en het oplossen. Tot die tijd is je website ofwel ‘winkel’ simpelweg gesloten.

2. Je website is te traag

Wanneer je website wordt gemaakt en je het eindresultaat ziet, ben je natuurlijk super blij en fier. Het ziet er allemaal TOP uit en men heeft op uitstekende wijze rekening gehouden met je eigen wensen en voorkeuren. Je website is uitgebreid getest en werkte uitstekend. Maar vanaf het moment dat deze online gaat, beginnen de problemen.

Mensen bellen met klachten dat de website ontzettend traag is. Wanneer je uit gaat zoeken hoe dat komt, kom je erachter dat je website gehost wordt op trage HDD harde schijven en/of in een trage shared omgeving waar er honderden andere websites op dezelfde server staan.

Een trage website heeft tal van nadelen. Allereerst zorgt het natuurlijk voor frustratie bij bezoekers die wellicht sneller afhaken en wellicht overstappen naar de website van de concurrent. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat de helft van de mensen al afhaakt als ze langer dan twee seconden moeten wachten bij een webshop.

Daarnaast zorgt een trage website er ook nog eens voor dat je laag in de ranking komt bij Google.
Ook Facebook geeft voorrang aan snellere websites in de Facebook News Feed.

3. Ineens verdwijnt (een gedeelte van) je website

Natuurlijk werk je de website regelmatig bij. Je voegt bijvoorbeeld enkele prachtige foto’s toe die je website nog meer een meerwaarde geven. Of je schrijf een aantal teksten die (potentiële) klanten nog meer over kunnen halen om gebruik te maken van je diensten of je producten te kopen.

Wanneer je deze hebt toegevoegd, surf je natuurlijk snel naar je website omdat je benieuwd bent naar hoe het eruit ziet. Maar door wat je dan ziet, slaat de schrik je om het hart! Of beter gezegd: door wat je niet ziet.

Er is namelijk ineens een gedeelte van je website verdwenen. Na een telefoontje met de hosting provider blijkt dat er ook nog eens geen back-up aanwezig is omdat je daar vooraf al extra ruimte voor had moeten kopen. Weg is al je werk!

4. Je veiligheid is niet voldoende

Alles werkt en langzaam maar zeker komen er steeds meer bezoekers op je website en in de webshop. Wanneer bezoekers daadwerkelijk iets willen kopen, moeten ze natuurlijk wel kunnen betalen.

Voor deze financiële transactie is een veilige omgeving noodzakelijk. Anders levert dat namelijk een groot risico op, zowel voor jezelf als voor de klant.

Bovendien zijn problemen voor de klant natuurlijk vroeg of laat ook problemen voor jouw onderneming. Zonder beveiliging kom je ook nog eens laag in Google en krijgen bezoekers van hun eigen browser een waarschuwing als ze op je website komen.

Gepost op 20/04/2018
Tags: , , , ,

Copyright © 2018 - SWX.be - Alle Rechten Voorbehouden.