Blog

Hosting en SEO

SEO is ontzettend belangrijk nu internet voor veel mensen de ultieme informatiebron is. Er wordt echter ook ontzettend veel onzin over geschreven. Hoe zit het dan eigenlijk wél precies? Want voor veel mensen is het nog steeds een vaag begrip waarvan ze niet precies weten hoe het werkt.

En alsof dat nog niet genoeg is, wordt er ook nog eens regelmatig iets veranderd aan het zoekalgoritme waardoor SEO ook weer dient te veranderen. Hieronder wordt duidelijkheid geschept rondom SEO. Er wordt verteld wat het precies inhoudt en natuurlijk ook op welke wijze hosting invloed heeft op SEO.

Wat is SEO?

Letterlijk staat SEO voor ‘Search Engine Optimization’. Het gaat hierbij min of meer om de optimalisatie van je website met betrekking tot de vindbaarheid in de diverse zoekmachines waarvan Google uiteraard de voornaamste is.

Natuurlijk wil iedereen met zijn of haar website zo hoog mogelijk in Google komen bij bepaalde zoekopdrachten. Daarbij is het van belang om ook SEA te kennen. Dit betekent ‘Search Engine Advertising’. Daarbij betaal je de zoekmachine om hoog in de ranking terecht te komen. Deze betaalde zoekresultaten komen nog boven de normale zoekresultaten terecht.

Hoe scoor je hoog in Google?

Allereerst is het verstandig om iemand te zoeken waar je mee samen kunt werken op dit gebied. Daarbij is betrouwbaarheid een sleutelwoord. In de SEO branche zijn er ontzettend veel mensen en bedrijven die je heel erg veel beloven, maar uiteindelijk weinig tot geen resultaten boeken.

SEO is namelijk geen exacte wetenschap. Dat komt voornamelijk omdat Google weinig tot niets zegt over de wijze waarop men de volgorde van de zoekresultaten bepaalt. Hoewel je daar online veel informatie over vindt, klopt dat helaas lang niet allemaal.

De Google Webmaster Guidelines zijn wellicht de meest betrouwbare bronnen die je de juiste informatie kunnen verstrekken over de wijze waarop Google rankt.

Google werkt uiteraard vanuit het principe om de gebruikers zo gespecificeerd mogelijke resultaten te laten zien. Er wordt naar heel veel aspecten gekeken en op basis daarvan bepaalt de zoekmachine bij elke zoekopdracht welke websites er eerst worden weergegeven.

Daarbij is het vanzelfsprekend erg belangrijk waar de gebruikers, volgens Google zelf, het meeste aan hebben. Als ondernemer is het dus van belang om ervoor te zorgen dat Google jouw website vindt, begrijpt en vervolgens ook goed rankt. Dat is de essentie van SEO.

Hoe zorg je daar voor?

Er zijn een paar belangrijke aandachtspunten waarmee je ervoor zorgt dat je hoog in Google komt. Allereerst is inhoud daarbij het allerbelangrijkste. Hoe meer relevante inhoud op je website voor je doelgroep, hoe groter de kans dat je opgemerkt wordt door Google.

Zorg ook dat er vanaf andere websites naar jouw website wordt verwezen. Dat komt in principe van zelf als je maar een nuttige, informatieve site hebt. Verder dient je website ook op technisch gebied natuurlijk tot in de puntjes verzorgd te zijn.

Een correcte opbouw is belangrijk

De eerste vereiste om hoog in Google te komen is dat de website overzichtelijk en netjes is opgebouwd. Het werk van de websitebouwer maakt hierin het verschil. De pagina’s en CSS moeten overzichtelijk en leesbaar zijn en onnodige plug-ins dienen vermeden te worden.

Ook is het natuurlijk nodig om een geldige HTML-code te gebruiken. Fouten in de HTML-structuur zorgen ook veelvuldig voor problemen. Dit kun je eenvoudig checken met een W3C Validator.

Mobielvriendelijk

Bij het ontwikkelen van de website is het van belang om in je achterhoofd te houden dat steeds meer mensen gebruik maken van mobiel internet met hun smartphone of tablet. De website moet dan ook mobielvriendelijk zijn als je rekening met SEO wilt houden.

HTTPS

Een goede website loopt via HTTPS. Dit is een extra veiligheidsregel waarbij de verbinding tussen je website en bezoekers versleuteld wordt. Google meldt zelfs in haar eigen richtlijnen dat dit belangrijk voor ze is.

Daardoor kun je ervan uitgaan dat de zoekmachine actief rekening houdt met HTTPS wanneer ze de ranking bepalen. In hoeverre dat gebeurt weet niemand, maar het is verstandig om je website via HTTPS te laten lopen.

Snelheid

Aangezien Google voornamelijk websites bovenaan weergeeft waar de gebruiker daadwerkelijk iets aan heeft, wordt er bij het beoordelen van de SEO-score van je website ook gekeken naar de snelheid. Die is voor Google ontzettend belangrijk en daarom is het ook van belang om er voor te zorgen dat je website niet traag is.

Er zijn op internet verschillende speedtests te vinden waarmee je de snelheid van je website kunt meten.

IP-adres

Je IP-adres bepaalt de locatie van je website. Je kunt door middel van het IP-adres achterhalen waar een website gehost wordt. Hoewel nog nooit is bewezen dat Google met je IP-adres rekening houdt, denken veel mensen dat dit wél het geval is. Alleen al vanwege het feit dat de locatie van je website invloed heeft op de snelheid.

Overigens is het om die reden ook van belang dat je vooraf bepaalt vanuit welke locatie je de meeste bezoekers krijgt. Wanneer bijvoorbeeld een grote meerderheid van je bezoekers uit België of Nederland komt, kun je daar het beste ook je website hosten.

Samengevat: zorg dat je je website altijd vanuit een locatie runt die zo dicht mogelijk in de buurt van het merendeel van je bezoekers ligt. Je hebt trouwens geen uniek IP-adres per website nodig. Google maakt daar met de ranking geen onderscheid in.

Domeinnaam

Wanneer je een domeinnaam gaat kiezen, is het ook van belang om rekening te houden met je doelgroep. Als je jezelf bijvoorbeeld op België focust, is het niet meer dan logisch om een .be domeinnaam te kiezen.

Je kunt overigens ook meerdere domeinnamen voor dezelfde website gebruiken, waardoor je website in verschillende landen beschikbaar is. Uiteraard kun je dat ook automatisch koppelen aan de juiste taal.

SEO en website hosting

Hosting en SEO hebben zoals je ziet heel veel dingen met elkaar gemeen. Een goed hostingsbedrijf houdt op technisch vlak rekening met het feit dat je website hoog dient te scoren op SEO. Daarvoor zijn er gelukkig ook tal van technische hulpmiddelen beschikbaar en kun je natuurlijk ook samenwerken met het hostingsbedrijf om ervoor te zorgen dat je zo hoog mogelijk in de ranking van Google terecht komt.

Gepost op 04/05/2018
Tags: , , ,

De 4 doemscenario’s voor een website

Websites vormen vandaag de dag de kern van veel bedrijven en organisaties. Het is dan ook niet zo vreemd dat het tegenwoordig lastig is om een bedrijf of organisatie te vinden die nog geen website tot haar beschikking heeft. Wanneer je een website wilt gaan maken voor jezelf of voor je bedrijf dat je zojuist begonnen bent, komt daar in het begin best wat bij kijken.

Allereerst moet je bijvoorbeeld een domeinnaam bedenken en registreren wat tegelijkertijd het adres van je website is. Natuurlijk moet je ook naar een webhoster toe om een stukje web te reserveren waar de website op gebouwd kan worden. Dat kun je ook laten doen uiteraard. Bij een goed webhosting bedrijf krijg je overigens nog veel meer diensten aangeboden.

Veiligheid, snelheid en comfort

Probeer het eens te vergelijken met een huis waarin mensen wonen. Je bouwt natuurlijk geen huis omdat je het mooi vindt, maar om in te wonen. Als mens heb je bovendien bescherming tegen tal van dingen nodig om in leven te blijven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het weer. Je moet beschermd worden tegen warmte, koude en regen. Maar ook andere factoren zoals brand, dieren, en andere mensen kunnen je bedreigen.

Met een huis ben je zo goed mogelijk beschermd. Bovendien biedt een huis natuurlijk ook nog eens het nodige comfort. Wanneer je een goed hostingsbedrijf inhuurt, doet deze dat ook voor iemand die websites ontwikkelt. Een hostingsbedrijf zorgt voor comfort en veiligheid maar ook nog eens voor de snelheid van je website.

Helaas zijn er toch nog behoorlijk veel hosting providers die deze service niet aanbieden en geen beheer vinden op dat gebied. Daardoor ontstaan de meest irritante problemen waar heel veel ondernemers dagelijks mee te maken hebben. Deze problemen kunnen er indirect voor zorgen dat je als ondernemer klanten kwijt raakt en winst misloopt.

Hieronder worden de vier grootste doemscenario’s besproken die bij websites reëel zijn wanneer een hostingsbedrijf geen extra diensten verzorgt die voor de veiligheid en de snelheid van je website zorgen.

1. Je website is ineens niet meer bereikbaar

Het is misschien wel de nachtmerrie van iedere ondernemer waarbij de website cruciaal is voor zaken. Ineens staat de telefoon roodgloeiend omdat woedende klanten niet begrijpen waarom ze de website ineens niet meer kunnen bereiken.

De mailbox stroomt ook vol met mailtjes van dezelfde strekking. Bij een webshop kan dat ontzettend veel inkomsten kosten en ook andere ondernemers kunnen flink wat geld mislopen wanneer de website niet langer bereikbaar is.

Maar wat ga je dan precies doen? Als eerste bel je de bouwer van de website maar die geeft al vrij snel aan dat hij je niet kan helpen. Hij geeft je als advies mee om eens naar de provider te bellen.

Provider? De meeste mensen weten niet eens wat dat is, wie dat is en hoe ze hem of haar kunnen bereiken. En natuurlijk slaat de paniek toe als de website nog langer offline blijft. De boze telefoontjes stoppen immers niet en je blijft verlies leiden.

Na wat gezoek weet je wie de provider ofwel het hostingsbedrijf van je website is, maar die is dan weer ontzettend lastig te bereiken.

Via de telefoon sowieso niet en als je een email stuurt, krijg je een antwoord dat je zo snel mogelijk geholpen wordt. Het enige wat je echt kunt doen is afwachten tot de deskundigen tijd hebben gevonden om zich over je probleem te buigen en het oplossen. Tot die tijd is je website ofwel ‘winkel’ simpelweg gesloten.

2. Je website is te traag

Wanneer je website wordt gemaakt en je het eindresultaat ziet, ben je natuurlijk super blij en fier. Het ziet er allemaal TOP uit en men heeft op uitstekende wijze rekening gehouden met je eigen wensen en voorkeuren. Je website is uitgebreid getest en werkte uitstekend. Maar vanaf het moment dat deze online gaat, beginnen de problemen.

Mensen bellen met klachten dat de website ontzettend traag is. Wanneer je uit gaat zoeken hoe dat komt, kom je erachter dat je website gehost wordt op trage HDD harde schijven en/of in een trage shared omgeving waar er honderden andere websites op dezelfde server staan.

Een trage website heeft tal van nadelen. Allereerst zorgt het natuurlijk voor frustratie bij bezoekers die wellicht sneller afhaken en wellicht overstappen naar de website van de concurrent. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat de helft van de mensen al afhaakt als ze langer dan twee seconden moeten wachten bij een webshop.

Daarnaast zorgt een trage website er ook nog eens voor dat je laag in de ranking komt bij Google.
Ook Facebook geeft voorrang aan snellere websites in de Facebook News Feed.

3. Ineens verdwijnt (een gedeelte van) je website

Natuurlijk werk je de website regelmatig bij. Je voegt bijvoorbeeld enkele prachtige foto’s toe die je website nog meer een meerwaarde geven. Of je schrijf een aantal teksten die (potentiële) klanten nog meer over kunnen halen om gebruik te maken van je diensten of je producten te kopen.

Wanneer je deze hebt toegevoegd, surf je natuurlijk snel naar je website omdat je benieuwd bent naar hoe het eruit ziet. Maar door wat je dan ziet, slaat de schrik je om het hart! Of beter gezegd: door wat je niet ziet.

Er is namelijk ineens een gedeelte van je website verdwenen. Na een telefoontje met de hosting provider blijkt dat er ook nog eens geen back-up aanwezig is omdat je daar vooraf al extra ruimte voor had moeten kopen. Weg is al je werk!

4. Je veiligheid is niet voldoende

Alles werkt en langzaam maar zeker komen er steeds meer bezoekers op je website en in de webshop. Wanneer bezoekers daadwerkelijk iets willen kopen, moeten ze natuurlijk wel kunnen betalen.

Voor deze financiële transactie is een veilige omgeving noodzakelijk. Anders levert dat namelijk een groot risico op, zowel voor jezelf als voor de klant.

Bovendien zijn problemen voor de klant natuurlijk vroeg of laat ook problemen voor jouw onderneming. Zonder beveiliging kom je ook nog eens laag in Google en krijgen bezoekers van hun eigen browser een waarschuwing als ze op je website komen.

Gepost op 20/04/2018
Tags: , , , ,

Webhosting en het online zetten van een website

Internet is de laatste decennia ontzettend belangrijk geworden. Sterker nog: eigenlijk kunnen we zowel privé als zakelijk niet meer zonder. Bijna ieder bedrijf beschikt dan ook over een website. Om klanten te trekken is dat namelijk één van de meest effectieve middelen. Wanneer je een website wil, kan dat op heel veel verschillende manieren.

Zo kan je een website laten maken of je kan zelf aan de slag gaan met behulp van een sitebuilder programma bijvoorbeeld.

Wat je in ieder geval wel moet hebben is een webadres, waar mensen naar toe gaan. Daarvoor huur je in de meeste gevallen een stukje van het internet af, waar je vervolgens gebruik van kunt maken. Je kunt namelijk niet zomaar vrijblijvend op die manier van internet gebruiken.

Gratis webruimte

Er zijn wel degelijk manieren om gratis een website te beginnen en dus ook gratis een stukje van het internet te gebruiken. Daar zitten echter ook veel nadelen aan verbonden. Het bedrijf dat jou daar de ruimte voor geeft, zal namelijk wel geld moeten verdienen. Meestal gaat dat via advertenties op jouw website. Daar heb je zelf geen controle of inspraak over.

Bovendien zijn de mogelijkheden beperkt wanneer je kiest voor gratis webhosting. Zo heb je vaak een lastig webadres wat mensen niet snel onthouden en kun je jouw website niet helemaal indelen zoals je zelf zou willen.

Webhosting

Er zijn daarnaast gelukkig ook tal van bedrijven die tegen een kleine betaling webhosting aanbieden. Op die wijze heb je natuurlijk veel meer mogelijkheden. Webhosting is overigens niet meer of minder dan het hosten (aanbieden) van een stukje web (internet).

Heel veel bedrijven kopen grote stukken van het internet op om die vervolgens aan andere bedrijven te verhuren of in sommige gevallen te verkopen. Daarbij kun je vaak ook nog eens zelf je webadres of domeinnaam kiezen, maar daar komen we later in dit artikel op terug. In principe huur je bij webhosting simpelweg een gedeelte van een server van een ander bedrijf af.

Webhosting: waar gebruik je het voor

Leuk en aardig natuurlijk, zo’n stukje internet dat je afhuurt, maar waar gebruik je dat dan eigenlijk voor? Sommige mensen gebruiken het enkel om bepaalde gegevens op te slaan, zodat deze vanaf iedere willekeurige computer met een wachtwoord in te zien zijn. Op die manier voorkom je namelijk dat je gegevens kwijt raakt.

Stel jezelf eens voor dat je een heel belangrijk document alleen op een computer of stick hebt opgeslagen. Wanneer deze stuk gaan of kwijt raken, ben je dus ook het document kwijt. Dat is niet het geval als je bepaalde belangrijke documenten en gegevens op webruimte kan opslaan.

In de meeste gevallen wordt de webruimte die gehuurd wordt echter gebruikt om een website online te zetten. Bedrijven kunnen bijna niet meer zonder een eigen website en ook steeds meer individuele personen beginnen een website, om welke reden dan ook. In dat geval ben je vindbaar voor mensen die je website zoeken of die op zoek zijn naar producten of diensten die je aanbiedt.

De webhosting plus je domeinnaam zijn alles wat je in principe nodig hebt om een website op te starten die direct ook goed vindbaar is voor (potentiele) klanten. Het is dan wel van belang om een goede domeinnaam te kiezen.

Hoe kies je een goede domeinnaam?

Het kiezen van een juiste domeinnaam is erg belangrijk en daarom is het ook verstandig om hier goed over na te denken. Zo kosten niet alle domeinnamen evenveel. Erg populaire domeinnamen kunnen behoorlijk prijzig zijn. Bij het kiezen van een domeinnaam zijn er verschillende dingen waar je op moet letten.

Allereerst moet deze niet te lang zijn en eenvoudig te onthouden zijn. Wanneer je grappig of origineel bent met je domeinnaam, zullen mensen deze niet zo snel vergeten als ze het webadres in een reclame-uiting of iets dergelijks tegen komen. Let er verder op dat de domeinnaam zo specifiek mogelijk je dienst of product omschrijft die je aanbiedt.

Het beheren van je website

Natuurlijk is het logisch dat je een website een zo goed mogelijke uitstraling wilt geven om daarmee indruk te maken op je klanten en professionaliteit uitstraalt naar iedere willekeurige bezoeker. Ook dat kan weer op vele manieren. Er zijn bijvoorbeeld webhosters die standaard website indelingen aanbieden die je vervolgens aan kunt passen aan jouw bedrijf of thema.

Daarbij kun je dus zelf bepalen welke teksten en afbeeldingen je toevoegt. Vaak kun je ook nog zelf de indeling, het aantal pagina’s en de kleur van de website bepalen. Je bent dus uiteindelijk zelf degene die bepaalt hoe je website er uit komt te zien.

Bij webhosting is er in de meeste gevallen bepaalde software aan je website gekoppeld. Dankzij deze software is het eenvoudig om de webomgeving die je huurt en daarmee je website te beheren. In de meeste gevallen zitten er nog meer handige en functionele opties bij.

Zo kun je bijvoorbeeld één of meerdere emailaccounts aanmaken waarmee het mogelijk is om via je eigen domeinnaam e-mails te sturen.

Dat komt natuurlijk een stuk professioneler over dan dat je dit via je privé-emailadres doet. Bovendien is het op die manier ook handiger om privé en zakelijk gescheiden te houden. Wat emailverkeer betreft dan.

HTML bestanden uploaden

Op internet gaat veel via HTML bestanden. Door middel van bepaalde codes in te voeren, kun je iets op de website duidelijk maken. De software die je bij webhosting kunt gebruiken, zijn ook geschikt voor deze HTML coderingen. Je kunt eenvoudig de HTML bestanden uploaden. Wanneer iemand anders dan via zijn of haar browser op de website terecht komt, worden de bestanden zichtbaar, zoals jij ze hebt geüpload.

Het uploaden van de website

Veel mensen vragen zich af hoe je dan de website kunt uploaden. In principe kan dat op veel verschilleden manieren. De ene manier is echter wel een stuk eenvoudiger dan de andere. Verreweg de meest eenvoudige manier om dit te doen is door gebruik te maken van FTP.

Dit is een simpele en effectieve wijze om bestanden tussen diverse computers uit te kunnen wisselen.

Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een FTP-programma. FileZilla is een voorbeeld van een dergelijk programma. Door in de “public_html” van de webhost omgeving je webpagina’s te uploaden.

Daarmee zet je direct je hele site online en is deze direct toegankelijk voor het grote publiek.

Gepost op 03/04/2018
Tags: , , ,

Copyright © 2018 - SWX.be - Alle Rechten Voorbehouden.