Blog

Meltdown & Spectre en wat wij eraan doen

Je hebt er waarschijnlijk wel iets over gehoord. Er zijn twee problemen met de veiligheid in de processoren van Intel, genaamd Meltdown en Spectre. We leggen je uit wat dit precies betekend en wat we hier aan kunnen doen bij SWX.

Wat zijn precies Meltdown en Spectre?

Spectre en Meltdown zijn eenvoudig de namen die worden gegeven aan verschillende varianten van deze zelfde kwetsbaarheid, waarbij een kwaadaardig programma toegang krijgt tot gegevens die normaal door de kernel worden beschermd. We leggen de twee specifiek uit.

Meltdown

Meltdown dankt zijn naam aan het vermogen van het lek om de grenzen te “smelten” die normaliter op het hardware niveau van een chip zijn ingesteld en die in theorie delen van het geheugen zouden moeten beschermen.

Bij het omzeilen van deze beveiligingen biedt Meltdown aanvallers of malware toegang tot en bespioneren ze gegevens die ze niet zouden moeten kunnen zien.

Spectre

Spectre daarentegen heeft niets te maken met spoken, het paranormale of het nieuwste optreden van James Bond. In plaats daarvan dankt het zijn naam aan een proces dat bekendstaat als “speculatieve uitvoering” en dat verondersteld wordt om computers te helpen bij het uitvoeren van acties op een niet-lineaire manier, waardoor ze sneller worden.

Als het programma dat een gebruiker gebruikt bijvoorbeeld een ‘als X, dan Y’-regel volgt, dan moet de chip, als hij X uit wil voeren, werken aan het uitvoeren van Y.

Een chip die speculatieve uitvoering uitvoert zou beginnen met het uitvoeren van Y voordat de gebruiker ervoor kiest om X uit te voeren, om een ​​voorsprong te krijgen op de berekening. Hierdoor lekken gegevens die vertrouwelijk moeten blijven.

Een Spectre aanval vereist een meer diepgaande kennis van de innerlijke werking van het programma en biedt geen toegang tot de gegevens van andere programma’s, maar werkt ook op vrijwel elke computerchip die er is. De officiële website van Spectre (ja, er is er een) stelt dat hoewel Spectre moeilijker te exploiteren is dan Meltdown, het ook moeilijker is om te verzachten.

Het breekt de isolatie tussen verschillende applicaties en stelt een aanvaller in staat om foutloze programma’s, die de beste praktijken volgen, in hun geheimen te lekken. Het is echter mogelijk om specifieke bekende exploits op basis van Spectre te voorkomen via softwarepatches.

Welke systemen worden beïnvloed?

Het hangt af van de aanval waar je naar kijkt. Meltdown is vooral van invloed op Intel-processors. Spectre is echter veel wijdverspreider. Bijna elk systeem wordt beïnvloed door Spectre, waaronder desktops, laptops, cloudservers en zelfs smartphones.

Meer in het bijzonder zijn alle moderne processors die in staat zijn om vele instructies tijdens de vlucht bij te houden potentieel kwetsbaar, wat betekent dat alle populaire besturingssystemen, waaronder Windows, Linux en MacOS, worden beïnvloed.

Ben ik getroffen?

Vrijwel alle chips van alle grote fabrikanten die in de afgelopen 20 jaar zijn gemaakt, worden beïnvloed door Spectre of Meltdown, of beide. Hoewel Intel de eerste was die werd geïdentificeerd en de eersten om het probleem te erkennen, zowel in privé als in het openbaar, worden ARM- en AMD-CPU’s ook getroffen.

Alle drie hebben patches voor hun componenten uitgegeven, meestal bestaande uit microcoder maatregelen. Sommige hiervan waren succesvoller dan andere en Intel ondernam een ​​aantal pogingen om problemen te veroorzaken die geen grote problemen veroorzaakten, zoals het herhaaldelijk opnieuw opstarten van de computer of extreem langzaam werken.

Als je dus een computer of servers gebruikt die voor 1995 zijn gekocht en de patches van de chipfabrikanten nog niet hebt geïnstalleerd, zijn je systemen vrijwel zeker getroffen.

Wat is de oplossing?

Gebruikers die zich zorgen maken over de impact van Spectre en Meltdown worden geadviseerd om te blijven afstemmen op reguliere patch-releases van apparaat fabrikanten wanneer ze worden vrijgegeven, in de hoop dat ze niet teveel onbedoeld gevolg zullen hebben voor de prestaties van de machines.

Microsoft patch

Microsoft heeft onlangs de Spectre patch uitgeschakeld, bijvoorbeeld, omdat de prestatie-impact te groot was in vergelijking met het lage risico dat een gebruiker een Spectre-aanval op iemands apparaat start.

Als je echter een grote onderneming bent die waarschijnlijk een lucratief doelwit voor kwaadwillende actoren is, is het niet mogelijk om Spectre niet te patchen.

De uitbarsting van Torvalds was ook gericht op het feit dat het plan van Intel om de hits van de patches te omzeilen, de Meltdown-fix optioneel zou maken, waardoor defecte hardware zou worden verzonden die gebruikers dan zouden moeten patchen.

Intel patch

Begin februari heeft Intel echter een nieuwe patch uitgegeven voor apparaten waarop de op Skylake gebaseerde Core- of Core M-processors draaien waarvan zij beweerden dat deze geen ongewenste bijwerkingen zouden hebben.

Een vergelijkbare effectieve patch voor Haswell en Broadwell-pc’s is nog steeds in de maak, maar Intel heeft ook patches geïntroduceerd voor zijn Kaby Lake, Coffee Lake, de zesde, zevende en achtste generatie Intel Core i en Core X-serie.

In april vond Intel echter dat sommige van de betrokken CPU’s te veel vertragen om te patchen. De chipfabrikant heeft een herzieningskennisgeving uitgebracht met daarin 16 microcode-updates als “gestopt”, wat betekent dat terwijl patches eerder waren vrijgegeven ze niet langer werden uitgerold.

De redenen die Intel gaf, variëren van de enorme moeilijkheid bij het patchen van een chip vanwege het ontwerp, tot het feit dat sommige ‘gesloten systemen’ aandrijven, terwijl het bedrijf het aan zijn hardwarepartners overlaat om BIOS-updates zelf uit te voeren.

Later die maand bracht AMD eindelijk een aantal updates uit om systemen te beschermen tegen Spectre kwetsbaarheden in zijn chips, maanden nadat ze voor het eerst aan het publiek werden onthuld in het begin van 2018.

Wat doet SWX hieraan?

Zoals je hebt gelezen hebben o.a. Intel, Apple en Microsoft een update gemaakt voor de Linux kernel. SWX heeft ook haar servers geüpdatet! Er gaan geruchten dat de patch voor extra vertraging van systemen zorgt maar we kunnen niet goed inschatten in hoeverre dit het geval is bij verschillende systemen.

SWX heeft diverse testten uitgevoerd en is tot de ontdekking gekomen dat er geen vertraging of hinder is waar onze klanten last van kunnen hebben. SWX servers worden niet overladen waardoor er voldoende capaciteit over is. Deze zetten we zo nodig in. We houden onze systemen zeer goed in te gaten.

In specifieke gevallen zou er een kleine vertraging mogelijk zijn, maar dat is uitzonderlijk. We nemen in dit geval de noodzakelijke maatregelen zoals het opnieuw verdelen van resources of het opschalen van hardware. Voor vragen kun je altijd contact opnemen.

Gepost op 05/10/2018
Tags: , ,

Volg deze 5 tips en wordt een succesvol online influencer

Steeds meer merken maken gebruik van bloggers. Ze zetten social influencers in omdat ze authentiek zijn en hun klanten bereiken op een manier waar bedrijven alleen maar van kunnen dromen.

Een social influencer kan wonderen doen door een product in bepaalde kringen aan te bevelen.

Een social influencer moet merken ervan overtuigen dat zij van belang kunnen zijn voor hun bedrijf. Dat ze meningen positief beïnvloeden en dat ze hun doelgroep enthousiasmeren.

We geven je meer tips over het verbeteren van je positie als social influencer.

1. Authenticiteit

Van alle tips die we je gaan geven, is dit een van de belangrijkste. Vertrouwen en authenticiteit is essentieel! Social Media wordt vaak gebruikt als een schild voor sommigen. De meest verlegen mensen worden totaal anders wanneer ze inloggen op hun sociale media-accounts.

Authenticiteit is dat ene ding dat je hebt dat mensen kunnen zien voordat ze je daadwerkelijk zien. Laten we dit wat meer diepgaand uitleggen…

Als een influencer moet je je volgers kunnen laten zien en overtuigen om iets te doen. Als je bang bent om zelf in het diepe te springen, is de kans groot dat iemand anders het doet. Een sterke en positieve aanwezigheid is nodig. Je moet vertrouwen hebben in alles wat je doet.

De foto’s en inhoud die je besluit te plaatsen, moeten aantonen dat je zeker bent van wat je aan je kijkers presenteert. Ook de manier waarop je jezelf of je merk promoot, geeft vertrouwen en straalt authenticiteit uit. De woorden die je in je bijschriften hebt gekozen, spelen een grote rol bij het tonen van authenticiteit.

Als je constant vraagt ​​: “Hoe zie ik eruit?”, “Wat moet ik doen?”, kan je het gevoel verspreiden dat je geen idee hebt wat je aan het doen bent. Laat je publiek zien dat, hoewel je van hun feedback houdt, hun goedkeuring niet nodig hebt.

Dat zal meer echte accounts naar je toe trekken en meer mensen zullen geneigd zijn die volgknop aan te klikken.

2. Consistentie

Dit is een van de moeilijkste tips waarmee je zal vechten en je moet je er goed proberen op te concentreren. Het consequent zijn kan een opgave zijn, maar het is het de moeite waard. Zorg ervoor dat je regelmatig en op een consistente basis content plaats.

Consistentie van berichten houdt niet alleen je volgers bij je, maar het herinnert hen er ook aan dat je op hun tijdlijn bent.

De manier waarop het Instagram en Facebook-algoritme nu is ingesteld, is dat sommige van je berichten mogelijk niet eens worden gezien door 50% van je volgers. Door het bijhouden van berichten, vooral tijdens piekmomenten, krijg je meer kans om gezien te worden.

Een andere geweldige manier om jezelf up tot date te houden is het plaatsen van Instastories en Facebook verhalen. Dit type bericht kan zonder al te veel moeite dagelijks worden geüpload en geeft een bijna “in realtime” venster in wie je persoonlijk bent en begint een band te creëren met jou en je kijkers.

Maak er een gewoonte van om niet langer dan drie dagen voorbij te laten gaan zonder te posten. Er zijn mensen die niet geïnteresseerd zijn en je niet meer volgen, omdat ze naar je profiel gaan en zien dat je niet binnen een paar dagen iets hebt gepost. Het lijkt een beetje oppervlakkig, maar met zoveel verschillende persoonlijkheden en accounts, kun je het niet ter harte nemen over hoe of waarom mensen je zullen ontvolgen.

Er zijn een paar apps die je kunnen helpen om op de hoogte te blijven van een consistente stroom aan berichten. Degene die wij graag gebruiken voor Instagram heet UNUM. Met deze app kun je berichten plannen en een voorbeeld bekijken van hoe de post past in het ontwerp van je pagina.

3. Wees beschikbaar

Naast contact leggen met je favoriete bedrijven, dien je ervoor te zorgen dat je altijd openstaat voor nieuwe of onverwachte contacten. Men weet nooit wie er opduikt en welke kansen ze voor je kunnen meebrengen. Creëer een pagina waar je je passies bespreekt, details geeft over je volgers en uitlegt wat je voorkeuren zijn als influencer.

Zorg dat je contactinformatie verstrekt die specifiek bedoeld is voor professionele communicatie. Dit is de op een na belangrijkste tip die volgens ons helaas zo veel influencers vergeten of helemaal niet opnemen.

Als je echt achterover gaat zitten en nadenkt over je groeiende volggedrag, moet je de cijfers niet zien als alleen maar accounts en statistieken. Die nummers zijn individuele mensen. Mensen die vragen, zorgen, gevoelens en behoeften hebben.

Nu kun je het gevoel hebben dat sommige van die dingen je niet aangaan en als je je op die manier voelt, dan is het niets voor jou om een ​​influencer te worden.

Betrokkenheid betekent niet alleen “reageren op”. Neem de tijd om berichten van je volgers te lezen. Reageer en vind de berichten leuk die je leuk vindt. Een beetje betrokkenheid kan je ver brengen en een grote indruk achterlaten.

4. Professionaliteit

Zonder cv kun je geen job vinden en zonder mediakit krijg je geen sponsoren. Maak een pdf document met daarin al de belangrijkste informatie over jezelf. Voeg je favoriete onderwerpen, foto, statistieken, logo en belangrijkste post eraan toe. Geef een korte introductie over jezelf en een omschrijving van je blog.

Beschrijf waar je voor staat. Laat je persoonlijkheid zien en maak duidelijk dat je veel volgers hebt. Als je geen beschrijvende informatie over jezelf in je mediakit hebt, mis je wat. De eenvoudigste manier om je kansen als influencer te vergroten, is door relevante informatie in je beschrijving te plaatsen.

Zoekwoorden zoals “Fitness Blogger”, “Modefotograaf”, “Foodie wanneer humeurig” zijn allemaal eenvoudige manieren om het voor een merk gemakkelijker te maken om jou te selecteren. Houd het bij als je interesses groeien en voeg je locatie en contactgegevens toe.

5. Overtuig

Bewijs je online succes door te bewijzen dat je een echte influencer bent. Maak een lijst van het werk dat je heb verricht voor merken en bedrijven. Wat was het resultaat hiervan? Vraag om reacties van de merken waar je mee hebt samengewerkt.

Statistieken overtuigen je verhalen met cijfers. Bewijs zo je succes onder het publiek. Geef een weergave van je contact momenten en je volgers.

Gepost op 21/09/2018
Tags: , , ,

20 punten om te controleren voordat je je website lanceert

Wil je binnenkort je website online zetten, controleer dan de onderstaande 20 punten en ga goed van start!

1. Spelling, grammatica, interpunctie

Controleer je hele site op de juiste spelling, typefouten en grammatica. Niet alleen in tekst en koppen, maar ook in de navigatie, call-to-action, knoppen, formulieren etc.

2. Formulieren

Vul de formulieren op de site in en bekijk de volgende vragen:

– Kan de flow worden verbeterd?
– Loop je vast?
– Zijn de instructies correct?
– Wordt het ingevulde formulier naar de juiste persoon gestuurd?

3. Controleer afbeeldingen

Zorg ervoor dat je afbeeldingen allemaal zijn geoptimaliseerd voor het internet. Zorg ervoor dat ze niet te groot zijn want te zware afbeeldingen hebben een direct negatief effect op de laattijd (en dus ook gebruikerservaring) van je site. Daarnaast moeten je afbeeldingen goed geëtiketteerd zijn met titels en alt-tekst.

4. Context

Wanneer je kritisch kijkt naar je pagina’s van je site, vraag je dan volgende punten af:

– Waarom zou ik deze pagina bezoeken?
– Is de inhoud klaar voor de bezoeker?
– Spreekt de pagina je doelpubliek aan?

5. Site snelheid

Controleer de grootte van je pagina’s en hun laadtijd. Je kunt hiervoor de eigen site-snelheidstest van Google gebruiken. Sitesnelheid is een rangordefactor, dus volg de verbeteringen die Google aanbeveelt zo goed als je kunt.

6. Mobiele mogelijkheden

Is je website mobielvriendelijk? Eerlijk gezegd is het erg moeilijk om tegenwoordig geen website voor meerdere apparaten te bouwen, maar voor het geval, hier is een handige checklist om de mobielvriendelijkheid van je website te garanderen.

7. Compatibiliteit

Controleer of de pagina’s van je website goed worden weergegeven in gewone browsers.

8. Lettertypen

Soms worden lettertype codes per ongeluk op een pagina geplaatst en een letter of een woord ziet er grappig uit.  Bijvoorbeeld:  “geëmancipeerd” in plaats van “geëmancipeerd

Controleer of je opmaak correct is en spoor vreemde tekens op in je tekst. Vaak lees je over fouten heen, dus investeer in controle van je tekst door een professional.

9. Navigatie

Test de navigatie van je website tot het breekpunt. Zorg ervoor dat elke mogelijke reis door je website leidt naar waar het bedoeld is, zonder verbroken links of verkeerde pagina’s. Zorg ervoor dat je on-site zoekfunctie werkt, en dat het nauwkeurige resultaten oplevert. Als er bij een bepaalde zoekopdracht geen resultaten zijn bied dan een overzicht van links naar relevante pagina’s op je site.

10. Live-URL’s

Vaak worden sites gebouwd op een URL (uniform resource locator) die niet de uiteindelijke bestemming van je website is. Wanneer een site live gaat, worden de URL’s overgebracht van een tijdelijke URL naar een productie URL. Alle URL’s veranderen op dit moment en ze moeten worden getest.

Op kleine sites kun je naar elke pagina navigeren om te controleren of ze allemaal werken. Op een site met minder dan 500 URL’s kun je de Screaming Frog SEO Spider Tool gratis gebruiken om slechte URL’s (broken links) te vinden. Voor grotere sites geldt een bescheiden jaarlijkse vergoeding.

11. Meld je aan bij Google Search Console

Google Search Console (voorheen Webmasterhulpprogramma’s) is een waardevol hulpmiddel voor alle webmasters. Dit is waar Google met je zal communiceren mocht er iets misgaan met je site (crawlfouten, handmatige boetes, toename van 404 pagina’s, gedetecteerde malware, enz.)

Search Console is ook de plaats waar je de prestaties van je site kunt volgen, problemen kunt identificeren, inhoud kunt inzenden voor crawlen, inhoud kunt verwijderen die je niet wilt indexeren, de zoekopdrachten die bezoekers naar je site hebben gebracht raadplegen, backlinks bekijken, etc.

Je kan je best ook aanmelden bij Bing Webmaster Tools.

12. Minification (verkleinen)

Dit is een techniek die websitecode combineert en comprimeert tot kleinere brokken om je site te versnellen. Je kunt er meer over lezen op Google. Kijk dan bij de pre-lancering van je website om te zien of je site-code is geminificeerd waar het kan.

13. 404 pagina’s

Wanneer een 404 (“pagina niet gevonden”) fout optreedt, zorg er dan voor dat je een aangepaste pagina hebt om je bezoeker te helpen iets anders te vinden, zelfs als het niet was wat ze zochten. Heb je daar een overzichtje van de populairste pagina’s van je site staan? Bevat je 404-pagina een zoekformulier?

Allemaal zaken die handig kunnen zijn op een 404 pagina…

14. Favicon, beelden

Favicons zijn die kleine iconische afbeeldingen die in de adresbalk en tabbladen van je browser verschijnen. Hoe helpt het? Het is een kleine branding manier die je site geloofwaardig maakt. Het is leuk om er een te hebben bij het opstarten.

15. Controleer de snelheid van je site

Weet je dat Google jaren geleden 20% minder verkeer zag als gevolg van een tragere laadtijd van amper 0,5 seconde? Er is vandaag de dag geen excuus meer om een website te hebben met een laadtijd van een minuut of twee, het is een van je topprioriteiten om content zo snel mogelijk aan gebruikers te laten zien.

Bovendien is de laadsnelheid van je pagina’s een officiële ‘ranking factor’ van Google en ik wed dat je concurrenten hier al aan werken om elkaar te verslaan.

Hoe je de prestaties van je site kunt controleren

Er zijn veel tools om het werk te doen, je kunt naar de Paginasnelheid Insights van Google gaan en je resultaten daar bekijken, of een snelle scan maken in WebSite Auditor. Je vindt een lijst met de langzamer ladende pagina’s van je site (samen met de grootte van elke pagina) direct in het dashboard voor Site-audit onder te grote pagina’s.

16. Stel een onderhoudspagina in

Tijdens de start van je website heb je grote kans dat er iets mis gaat met je website. Maak vooraf een goede onderhoudspagina die je tijdelijk kunt instellen mocht het fout gaan.

17. Controleer de consistentie van de opmaak

Soms worden lettertypecodes per ongeluk op een pagina geplaatst en wil je je site doorzoeken op een van deze rare opmaakfouten. Zorg ervoor dat al je opmaak consistent is en er geen rare HTML tekens in je teksten staat.

18. Backup

Het is heel verstandig om backups te laten maken van je website. Je hosting provider kan dit voor je doen.

19. Kijk vooruit en maak een planning

Hoe wil je je website in de toekomst ontwikkelen? Nieuwe content is van groot belang dus zorg voor blogberichten. Zorg dat je de eerste bent met nieuwe blogs en dat je goed up to date bent. Het maken van een planning voor je content helpt.

20. Vraag om feedback

Je kunt een pop up laten verschijnen en je gebruikers om feedback vragen. Je kunt een hoop leren van hun mening en ervaringen.

Gepost op 01/09/2018
Tags: ,

Copyright © 2018 - SWX.be - Alle Rechten Voorbehouden.