Blog

De kansen van een beter privacy beleid

Veel opinie maker zeggen dat Facebook het nu echt verpest heeft bij de digitale generatie. Volgens hen willen zij geen klik vee worden en willen ze hun privacy terug.

Een belangrijk punt wordt echter onderschat: het klik vee wil wel online zijn, maar weet steeds beter wat hun persoonlijke datainformatie voor waarde heeft. In hoeverre zij hier een probleem mee hebben is zeer de vraag.

Privacy is een ruim begrip

De huidige generatie milieniums willen niet meer privacy of verder afscherming van hun gegevens. Ze zijn zelfs vaak zo open dat ze een gevaar voor zichzelf kunnen zijn. Ze willen wel voordeel halen uit de persoonlijke data info die ze geven aan bedrijven. Ze willen dus geld terug zien.

Vooralsnog worden vooral Google en Facebook rijker door het vrijgeven van hun waardevolle persoonlijke informatie.

De toekomst van data privacy

Mensen willen niet langer banners en spam zien. Mensen willen online shoppen, maar als je zoekt naar een paar laarzen en je ziet vervolgens overal banner ads staan van laarzen krijgen we toch een ongemakkelijk gevoel. Onze privacy lijkt aangetast te worden.

Wanneer een kruidenier speciale aanbiedingen aan zijn klanten biedt, zijn die klanten gelukkig, maar wanneer diezelfde klanten zich realiseren dat een verzekeringsaanbieder persoonlijke informatie heeft gevonden in hun privé online gesprekken en sociale media, zijn die klanten woedend.

Dataprivacy is volgens The Economist een ruim concept. Uit een recent onderzoek van EY blijkt dat de helft van de digitaal onderlegde klanten graag meer gegevens met hun bank wil delen als ze iets terug krijgen, maar dit is afhankelijk van de context.

Tegenstanders van het verhandelen van persoonlijke data

Een ander onderzoek van de Annenberg School for Communication aan de Universiteit van Pennsylvania vertelt een ander verhaal. Het stelt dat de meeste mensen sceptisch staan tegenover het idee om persoonlijke gegevens te verhandelen voor meer persoonlijke ervaringen.

Dus hoe bepalen we welke ervaringen klanten willen en wat ze als invasief beschouwen? Vraag het hen om te beginnen.

Elke dag geven klanten toestemming aan bedrijven om hun gegevens te gebruiken, vaak omdat ze niet geïnformeerd zijn. Immers, wie leest werkelijk elk woord van een algemene voorwaarden? Niemand.

In een onderzoek met 500 deelnemers was een clausule opgenomen in de algemene voorwaarden (van een fictief sociaal netwerk) die suggereerden dat gebruikers hun eerstgeborene als betaalmethode zouden geven. Dit werd benadrukt op NPR’s The Hidden Brain met Shankar Vedantam.

Uit het onderzoek bleek dat 98% van de deelnemers instemde met de voorwaarden, hun eerstgeborene weggeven. We weten dat het niet helemaal eerlijk is dat bedrijven klanten juridische formulieren sturen die 1000 woorden lang zijn. We weten dat niemand ze zal lezen.

Millenniums denken dat hun gegevens privé worden gehouden

De waarheid is dat banken en verzekeringsmaatschappijen klantgegevens helpen geld te besparen. Het gebruik van klantgegevens is goedkoper dan het inhuren van een verzekeraar. Gegevens kunnen voorspellen of iemand ziek wordt of tegen een cementmuur aanrijdt.

Een goed algoritme zal het verzekeringsbedrijf dat en meer vertellen.

Sommige klanten merken niet op, of maken zich niet druk over, hoe hun gegevens worden gebruikt. Volgens een recente Gallup peiling “denkt 44% van de millenniums dat hun persoonlijke gegevens” allemaal “of” de meeste tijd “privé worden gehouden door de bedrijven of bedrijven waarmee ze zaken doen.”

Europeanen cynisch over privacy bescherming

Tegelijkertijd blijkt uit een ander onderzoek dat de meeste Amerikanen tamelijk cynisch en hopeloos zijn over hoe ze kunnen voorkomen dat bedrijven misbruik maken van hun gegevens. Mensen in de VS zijn over het algemeen van mening dat ze niets kunnen doen om de verkoop en misbruik van hun persoonlijke gegevens te voorkomen of te stoppen.

In Europa is het cynisme nog duidelijker. Volgens het statistisch agentschap van de Europese Commissie, Eurostat, heeft 81% van de Europeanen het gevoel dat zij hun online gegevens niet volledig controleren; 69% maakt zich zorgen dat bedrijven hun gegevens kunnen gebruiken voor andere doeleinden dan die geadverteerd zijn.

Bedrijven moeten zich verplaatsen in hun klanten

Klanten vertrouwen je dus niet, wat ga je doen om een ​​relatie met je klanten op te bouwen op basis van vertrouwen? Als je anders kunt zijn dan andere bedrijven door transparant te zijn, door complexe formulieren over voorwaarden en condities te vereenvoudigen, zul je je klantervaring onderscheiden van je concurrenten.

De data watchdog

Bedrijven hebben tegenwoordig behoefte aan een data watchdog, een persoon of een groep, die ervoor zorgt dat het bedrijf niet griezelig wordt met klantgegevens. Hoewel op de korte termijn het gebruik van klantgegevens die niet op koosjere wijze zijn verzameld, een goed idee lijkt, zal dit op de lange termijn je klantrelaties vernietigen.

Draag je klantenmuts vaker als het gaat om gegevens. Hoe zou de klant over deze algemene voorwaarden kunnen denken als ze de tijd nemen om ze echt te begrijpen? Wees niet bang om in zeer eenvoudige bewoordingen te illustreren wat je doet met de gegevens van je klant.

Illustreer een cartoon, een tekening of een paar opsommingspunten over de belangrijkste implicaties. Uiteindelijk zal een transparante relatie met je klanten rond hun gegevens de relatie met je klant en je reputatie in het algemeen verbeteren.

Europa is bezig met privacy

De vernieuwde wet kan dus gezien worden als een kans voor bedrijven in Europa. In Europa zijn bedrijven al een stuk beter bezig met privacy vraagstukken. Veel Belgische bedrijven zijn hard bezig met het aanpakken van de GDPR wetgeving.

Gepost op 02/01/2019
Tags: , ,

Copyright © 2019 - SWX.be - Alle Rechten Voorbehouden.